5º Seminario de Aguas: Seguridad hídrica y alimentaria en un mundo globalizado: aspectos éticos

El 5º seminario contó con la presencia de once expertos de Estados Unidos, Ciudad del Vaticano, Israel, Palestina, Egipto y España, liderados por el director del Observatorio del Agua de la Fundación Botín, el catedrático Ramón Llamas.

El Seminario del Agua analizó distintas aproximaciones religiosas y éticas a la conservación del medio ambiente; la ética internacional del uso del agua; las pautas de la antropología cristiana hacia la ética medio ambiental; la perspectiva islamista hacia la seguridad alimentaria; el necesario equilibrio entre lo tangible e intangible del uso del agua; y los últimos avances tecnológicos utilizados en la gestión del agua, entre otros temas.

Los expertos reunidos en la Fundación Botin fueron: Emilio Chuvieco (catedrático de la Universidad de Alcalá, España); Jerome Delli Priscolli (director del Institute for Water Resources del U.S. Army Corps of Engineers, Estados Unidos); Lucia De Stefano (investigadora del Observatorio del Agua de la Fundación y profesora de la Universidad Complutense de Madrid, España); Eran Feitelson (profesor del Jerusalem Hebrew University, Israel); Jose María Galván (catedrático de la Universitá di Santa Croce, Roma); Francisco Garcia Novo (catedrático de la Universidad de Sevilla, España); Marwan Haddad (profesor de la An-Najah University, Palestina); Magdy Hefny (embajador y director del Regional Center for Studies and Research of Water Uses Ethics); Peter Rogers (profesor de la Harvard University, Estados Unidos); Henry Vaux, (profesor de la Berkeley University, Estados Unidos); Aaron Wolf (profesor de la Oregon State University, Estados Unidos).

THEME A: Ethical, Moral and Religious Foundations for Governing, Managing and Using Water Resources

1. Religious Approaches to Environmental Conservation. (E. Chuvieco, Universidad de Alcalá, Spain).
2. What is Water? (E. Feitelson, Jerusalem Hebrew University, Israel).
3. Guidelines of the Christian Anthropology for a Human-Centered Environmental Ethics. (J. M Galván, Universitá Santa Croce, Vatican).
4. The Moral Drought: The Ethics of Continental Water Uses. (F. García Novo, Universidad de Sevilla, Spain).
5. An Islamic Perspective of Food Security Management. (M. Haddad, An-Najah University, Palestine).
6. Ethical Dimensions of Critical Contemporary Water Resources Decisions. (J. Delli Priscoli, Institute for Water Resources, U.S. Army Corps of Engineers, USA).

THEME 2: Water, Food and People: Confronting the Trade-offs

7. Spiritual Understandings of Conflict and Transformation and Their Contribution to Healthy Water Dialogue. (A. T. Wolf, Oregon State University, USA).
8. The Necessary Equilibrium between Utilitarian and Intangible (Moral) Values in Water and Food Security. (R. Llamas, Botín Foundation Water Observatory, Spain).
9. Un-authorized Groundwater Use: institutional, social and ethical considerations. (L. De Stefano, Botín Foundation Water Observatory, Spain).
10. The need for changing behaviour as a tool for preventing, managing and resolving water and food conflicts within the north-south dialogue. (M. Hefny, Regional Center for Studies and Research of Water Uses Ethics, Egypt).
11. Water Technology to protect poor farmers. (P. Rogers, Harvard University, USA).
12. Water for Agriculture and the Environment: The Ultimate Trade-off. (H.Vaux, Berkeley University, USA).

5º Seminario Internacional del Observatorio del Agua de la Fundación Botín